Detroit

 

Vitajte na Slovensku! V krajine, kde sa piesok lial a kde sa sypal vodopád. V krajine, kde našu ornú pôdu poľnohospodárov zastavali výrobnými halami. V štáte, kde sa z nášho pôdohospodárstva stal automobilový priemysel.

Zrazu je tu až tak veľmi veľa práce, že sami nemáme ani toľko ľudí, ktorí by u nás pracovali. Naša krajina láka i rôznych cudzincov z iných krajín za vidinou pekne zarobených peňazí. Občas mi toto celé, čo sa tu deje, pripadá, akoby si sem na Slovensko chodili cudzinci plniť svoj takzvaný “americký sen”.

Ale pozor, milí čitatelia, zastavme sa na chvíľu! Nepripadá vám to celé nejaké iné ako je skutočnosť? Skúste sa nachvíľu zamyslieť! Mne osobne hlavou prebehol prípad, podobný tomu nášmu, ktorý sa aktuálne deje u nás na Slovensku i v našej milovanej Nitre.

Skúsme si spomenúť na prípad, ktorý sa stal pred pár rokmi v americkom meste Detroit, kde v roku 1950 žilo okolo 1,8 milióna obyvateľov. Z Detroitu sa stalo mesto plné rôznych prisťahovalcov. Mesto rástlo tak rýchlo, že sa porovnávalo len s ostatnými mestami, kde vypukla zlatá horúčka. Ľudia tam boli spokojní, zarábali viac, ako bol priemer v krajine, nezamestnanosť bola nízka. Po nových cestách premávali nové cadillacy či chevrolety. Mohlo si ich dovoliť aj 300-­tisíc ľudí, ktorí pracovali v miestnych automobilkách.

Ale po 60. rokoch a neskôr i po rýchlom náraste mesta prišiel veľmi pomalý a hlboký pád až na dno. Detroitská radnica vyhlásila bankrot. Mesto, kedysi nazývané Motor Town, sa zadlžilo až na neuveriteľných 19 miliárd dolárov a stalo sa v americkej histórii najväčším mestom, ktoré skrachovalo. V meste zostalo žiť už iba okolo 700-tisíc ľudí, a to štatisticky tak, že z Detroitu po vypuknutí bankrotu odchádzal v priemere každých 22 minút jeden obyvateľ. V meste zostala 18-percentná nezamestnanosť a rovnako od príchodu cudzincov i najvyššia kriminalita v porovnaní s inými veľkými americkými mestami. Polícii tam trvá aj hodinu, kým zareaguje na núdzové volanie a funguje tam iba polovica verejného osvetlenia či tretina sanitiek.

Ako sa vlastne jedno z najúspešnejších miest dostalo do úpadku obrovských rozmerov? Jedným z hlavných dôvodov bolo to, že mesto malo jediné primárne zameranie, a to iba na automobilový priemysel. Momentálne v Detroite fungujú už iba dve továrne, ktoré zamestnávajú približne 20-tisíc ľudí.

K úpadku výrazne prispel aj jeden z mnohých najväčších pouličných nepokojov v dejinách krajiny. V lete roku 1967 sa v uliciach Detroitu päť dní búrili tisícky miestnych Afroameričanov, ktorí rabovali domy, podpaľovali budovy. Pri zrážkach s políciou zahynulo 44 ľudí. Najväčšou obeťou však bolo samotné mesto. Vzbura prisťahovalcov uvrhla Detorit na rýchlu cestu k ekonomickému úpadku. Mnohé obchody už po vzbure neotvorili a počet ľudí, ktorí utekali z mesta, sa výrazne zvýšil. Odchádzali najmä pôvodní, vzdelanejší obyvatelia. V súčasnosti je už mesto na 83 percent afroamerické a tretina populácie žije v chudobe, a tiež z predaja drog.

Ľudia, ktorí sa odtiaľto vysťahovali, tu zanechali desiatky tisíc chátrajúcich budov. Nejde len o prázdne domy, ale aj školy, divadlá, hotely, stanice a iné verejné budovy.  Predtým v meste sídlili Ford, Dodge, Packard či Chrysler. Zostali po nich len opustené továrne. Radnica vydáva postupne povolenia na demolácie týchto budov, ktorých počet je okolo 78 000. Demolácie však stoja mesto peniaze, je na ne vytvorený poradovník. Prácechtiví obyvatelia Detroitu sa začínajú venovať poľnohospodárstvu. Na zboreniskách pestujú zeleninu, čo im dáva istotu, že keď prídu horšie časy, tak nebudú hladovať.

Takéto demolácie sú v Detroite na dennom poriadku.

 

Podľa mňa by sme sa mali poučiť z ľudskej minulosti a nikdy nedovoliť, aby sa niečo také zopakovalo aj u nás na Slovensku či konkrétnejšie v našej milovanej Nitre. Majte na pamäti, že keď niekam prichádzajú veľké korporácie, tak neprichádzajú, aby pomohli, ale aby žmýkali. Ešte im aj mestá či štáty poskytujú stimuly, aby im v tomto ich cieli pomohli.

Predovšetkým by sme mali poriadne zvážiť koho a akú politiku budeme do budúcna voliť, a zvážiť, či chceme dopadnúť ako Detroit alebo sa vybrať inou cestou. Väčšinu z nás už roky vedú naši predstavitelia vlád rovnako ako Detroit – čím ďalej, tým viac do úpadku.

Lukáš Z.